Co znamenal Guru pro Indyho, Ideu, Lipa, Marpa, Rytmuse, J. Diesela, DupaX, Basse či Filipa z Pio?

27.05.2010 20:08

 

Rána způsobená odchodem americké hiphopové ikony je stále čerstvá a bolestivá a proto neustále přicházejí nové a nové ohlasy. Na brilantním koncertu La Coka Nostra (report už brzy) také nemohlo nedojít na vzpomínku na zesnulého Gurua. Everlast prohlásil, že hip hop ztratil legendu a on hlavně kamaráda, se kterým se velmi dobře znal a se kterým nejednou popíjel. Mě osobně mrzí to, že jsem jeho živá vystoupení prošvihnul a že tu šanci už nikdy mít nebudu. Ať už byl jeho konec kariéry jakýkoliv, Guru byl díky Gang Starr a Jazzmatazz legenda. Tady jsou další ohlasy těch, kteří měli chuť se k tomu vyjádřit.

Jay Diesel: Když jsem se tu velmi smutnou zprávu včera ráno dozvěděl, byl jsem z toho hodně smutnej a přepadlej. Keith Elam aka GURU aka Father of Real Hip-Hop odešel, a já se nebudu tajit tím, že mi ukápla slza. Byl jako první v mojí sbírce s albem "Moment of Truth", jeden z prvního hip-hopu, co jsem vůbec slyšel a vyrostl na něm. Byl to právě on, kdo mě naučil milovat jazz tím, že ho spojil s Hip-Hopem. Byl pro mě jako pro každého Real MC , Legendou a jedním z prvních základních kamenů Hip-Hopu vůbec. Je to obrovská ztráta pro naši hru, pro lidi na celém světě, kteří milují jeho hudbu. Přidávám se k dalším ze hry, kteří nevěří, že by Guru napsal slova v dopise, který byl zveřejněn. Myslím si, že i přes to, jaké měli s DJ Premierem neshody, navzájem se respektovali a chovali k sobě úctu za cestu, kterou spolu prošli. Budeš nám chybět, Guru, ale budeš s námi navždy! Rest in peace.

Rytmus: Guru byl zásadní postava celosvětového hip hopu. Gangstarr byli zásadní kapelou s obrovskými hity jako “Mass Appeal“ nebo “You Know My Steez“. Vždycky jsem chtěl s nimi dělat, byl to můj sen, proto jsem rád, že jsem měl možnost alespoň spolupracovat s DJ Premierem, který ho znal. Je to velká ztráta.

Daliboy: Guru je legenda. Vážil som si ho dlho ako interpreta a po tom čo sme sa stretli par krát osobne, tak aj ako človeka. Nezamenitelný flow a spolu s Premierom zanechali nezmazatelnú stopu na Hip Hop scéne! Bolo pre mna dost smutné mazat si z telefonu jeho telefone číslo. Zaroven ma velmi mrzia snahy Solara o zdiskreditovanie Premiera aj po tejto tragickej udalosti. Premna osobne a myslím že nie som sám, bude Guru fungovat iba v spojeni s Premierom aka Gang Starr. R.I.P. Guru / Gangstarr for ever!

Filip (Pio Squad): Guru - to je velký a nezapomenutelný jméno klasickýho období rapu. Zanechal po sobě celou řadu nadčasovejch skladeb s jasnou myšlenkou a precizním výrazem. Mistr ve svým oboru. Před pěti lety jsme měli příležitost dělat mu předkapelu a byli jsme na to patřičně hrdý, dneska po tý neradostný novině ještě o to víc. Potkali jsme se v zákulisí, prohodili pár vět, vykouřili společně rostlinu a potom jsme s nadšením sledovali jeho masivní show...Ať je mu země lehká...

Marpo: Je to velká tragedie, co se stalo. Bude rapový hře chybět. We'll miss him. R.I.P.

Emeres: Je mi hodně líto, že Guru už není mezi námi, vzhledem k tomu ze Gangstarr mě prakticky odkojili. GS byli jednou z prvních kapel, které jsem poslouchal a se kterou jsem rostl dodnes:(... Byl to takovej můj guru hiphopu , pecky jako Full Clip, Skillz, Mass Appeal, Royalty, a Militia jsou nadčasové věci, které tady i po jeho odchodu zůstanou a budou dunit na každé pořádné party. Odchodem tohoto člověka hip hop ztratil opět jednoho velikána, ale to neznamená , že ztratil jeho hudbu.

Dup X: Guru společně s Gang Starr je pro mě součást silného období, jeden z raperů na kterým jsem vyrostl. Téměř při každý pecce mám husí kůži, věřím mu každý slovo, "je" to pán. Jazzmatazz - pecka. Jeho smrt... velká ztráta. RIP.

Indy: Je strašný, co se stalo. Podle mě odešla jedna z nejzásadnějších postav na scéně vůbec. Můžeme polemizovat kdo nebo kým byl Guru dnes, ale není o čem mluvit, když se zeptáš, kým ten chlápek bejval, co znamenal a jak ovlivnil scénu. Sice je 2010, ale Keith Elam je Keith Elam. V polovině 90tejch let jsem měl v podstatě několik velkých oblíbenců v N.Y., Guru byl mezi nima. On a Masta Ace pro mě byli trueskool, skutečná škola. Kredit. Smysl. Rozměr.

Guru mě vždycky fascinoval tím poetickým pojetím. Dokázal smolit inteligentní a přesahové věci, který ale formuloval do jazyka, jakému rozuměla většina tehdejší street generace. Nebyl to typickej uřvanej emcee, kterej lítal z jedné strany na druhou. Jeho flow nebylo multi patternový staccato. Byly to slova, které přišly na mysl, on je jenom v reálným čase formuloval. Vyprávěl. Přišlo mi, že každý slovo co řekl, má váhu, není zvolený jen tak zbůhdarma, i když ho hodně lidí poslední dobou vinilo z plácání nesmyslů. Podle mě zčásti proto, že nepsal jenom plochý jednorozměrný věci a svět je plný hlupáků. Mluvil o malejch věcech ve velkejch souvislostech, dokázal to skloubit s klasickou pouliční syrovostí, ale stejně se vždycky vymykal pojetím a výrazem. S Jazzmatazz dokázal překročit hranice a vytvořit svého času něco skutečně originálního, i když pro mě samotného exceloval nejvíc na Moment Of Truth nebo The Ownerz, s JM se ale zapsal i jinak. Dej mu Bůh lehkou zem.

Lipo: Za sebe musím říct, že v době, kdy pro mě neexistovalo skoro nic jiného než hip hop, nebyl Guru nikdy ten srdcový MC. Oblíbil jsem si ho až se sérií Jazzmatazz, která byla skvělá. Zrovna nedávno, když jsme jeli na natáčení jednoho klipu, jsme naladili "Skillz" a uvědomil jsem si plně jednu věc. Možná že Guru nikdy pro mě nebyl tak oblíbený, jednoduše proto, že je dokonalý. Kdyby se mě ale laik zeptal, ať mu ukážu co je rap, pustil bych mu Gang Starr a řekl mu, ať se soustředí na jeho charakteristický hlas a flow. Odešel jeden z největších hlasů, která tahle kultura měla.

Ba2s: Vyrůstal jsem na Gang Starr a rozhodně se podepsal na mém vývoji. Byl to Člověk, který měl ten správný přístup k hiphopu a k muzice obecně. Je to obrovská ztráta.

Idea: Guru byl král. Kdo nezná Gangstarr, nezná rap. Jazzmatazz byli taky fajn, ale na Gangstarr to prostě nemělo. Respektuju Gurua, jeho smrt nikomu a ničemu neprospěje. I když po poslední desce Gangstarr pro mě Guru prakticky neexistoval, tak mu stejně patří obří dík a respekt.Vzkaz pro všechny fans muziky - "Sledujte pořádně rappery, kteří jsou živí, abyste je nemuseli objevovat až potom, co jsou mrtví."

—————

Zpět


    Cristiano Ronaldo    Battle-Rap    Digitalizace záznamů    Elektroráj    Micado    Bouřňák    Hodinky

. var gaJsHost = (("https:" == RubicusFrontendIns.location.protocol) ? "https://ssl." : "https://www."); document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));