Dj Maztah v exkluzivním interview.

16.05.2010 11:50

 

Špička českého djingu a člen legendární djské party Illuzionists Dj Maztah si na mě udělal čas ve svém nabitém programu. Díky tomu Vám mohu naservírovat velmi zajímavý rozhovor, kde se dozvíte spousty zajímavých informací a něco málo o začátcích rapu v Česku.

Myslím si, že představovat tě je opravdu zbytečné. Raději bych se tě na začátek zeptal, jak dlouho se pohybuješ na scéně? Pověz nám něco o svých začátcích, na čem jsi začínal pouštět desky?

Na české scéně se pohybuji něco přes deset let. Moje začátky se odehrávaly v duchu vinylů. Bydlel jsem v Brně, kde byl výbornej Pulse vinyl shop . Chodil jsem tam hrozně rád a kupoval na vinylech hudbu, kterou jsem neměl možnost jinde sehnat. Ve chvíli, kdy se má sbírka dostatečně rozrostla, jsem začal pouštět desky na mejdanech. Tehdy nešlo ani tak o Djing, ale byl to rozhodně dobrý začátek. Pouštěl jsem víceméně underground, kterej tady nikdo moc neznal. Potom jsme s jednim kamarádem dali dohromady párek gramofonů, mixák a dělali jsme první mejdany v Blansku a v Brně. postupně jsem začínal přicházet na chuť scratchům a pohltilo mě to natolik, že jsem doma drtil každej den.

Když už jsme u těch začátků, tak mi prozraď,  jak jste se dali dohromady s Tafrobem? Působíte teď na show dost jako nerozlučná dvojka.

S Tafem jsme se seznámili na mejdanech, který jsme rozjížděli s kamarádama v Blansku a v Brně. Tenkrát už jsem byl trochu zkušenější a klukům jsem kapánek i radil. Hráli tam tehdy legendy doby jako Naše Věc, Špatnej Wliv a další. Kluci repovali do instrumentálek na mejch deskách, dělal jsem i vlastní beaty. Tam vznikala naše první spolupráce s Tafem.

Na scéně jsi už deset let. Je to poměrně dlouhá doba. Jak vnímáš celý posun za tuto dobu? Vidíš spíše negativa nebo pozitiva?

Vnímám to spíše pozitivně. Scéna byla dříve rozhodně jiná. Mejdany byly jednou za čas a lidi, kteří na ně chodili se o hudbu zajímali daleko více. Třeba když dj zahrál neznámou skladbu, tak lidi zjišťovali název, pátrali po kvalitní muzice. Dj je vzdělával. Dnes se na mejdanech hraje komerční muzika, kterou lidi znaj a chtěj ji slyšet pořád dokola. Nemaj proto potřebu se jakkoliv vzdělávat. Ale jak říkám, tak největší roli zde hraje fakt, že člověk má dnes na výběr z několika mejdanů týdně a pak už si toho tolik neváží. Na prvních mejdanech chodili lidé vyloženě za muzikou. V dnešní době má každý přístup na internet a tím pádem i k muzice. Nemusí proto nikam do klubu. Dnes spíš lidi vyhledávají v klubech společnost a alkohol. Muzika je spíše takovým doplněním celé atmosféry

Vrátíme se teď trochu do současnosti. Nedávno jsem viděl vaší show s Tafrobem k jeho novému albu SUP. Jsi celkově spokojený se spoluprací?

Jsem Tafrobův koncertní DJ. Show se snažíme vždy vypilovat do posledních detajlů. Třeba vyscratchovávám některé pasáže Tafovi acapely a funguju jako takový djský hypeman, jeho rap doplňuji skreči. Celkově je hrozně náročné takovým způsobem sjednotit Mcho a Dje. Občas to zabere dost času, ale zatím nás to baví. Z koncertu pak máme mnohem lepší pocit, než kdybych jen pouštěl beaty a Taf to monotóně odrapoval.

Nepřemýšlel jsi někdy, že by jsi spolupracoval s někým jiným kromě Tafroba? Co říkáš na českou scénu?

Musím říct, že mě to nikdy nenapadlo. S Tafem jsme už svým způsobem zajetý a v Brně jsem členem djské party Iluzionists, takže jsem zatím ani neměl důvod o něčem takovém přemýšlet. Jinak mě český rap až tak moc nebere. Samozřejmě mám přehled, kdo vydal jakou desku. Ale raději si poslechnu cizí interprety. Samozřejmě spolupráci s ostatními djs se nevyhýbám.

Jako párty Dj jsi docela vytížený. Jak často a kde hraješ?

Jednak dávám už zmiňovaný konciky s Tafem, často také hraju po vlastech českých jako klubovej dj a do třetice dávám samozřejmě mejdany kde jsem rezidentem - jednou měsíčně hraju v Radosti FX v Praze na FX Bounce, na Lávce v rámci Juicy nights kde hraju s Rawalem, s Kristee máme v Hradeckým Eventu mejdan Waxxx a v Brně každej měsíc Scratch na Flédě či Candy Shop v 7 nebi a v Muzejce. Pak ještě nesmím zapomenout na Pražský klub 001, kde se pravidelně objevuju víceméně taky každej měsíc.

Baví tě více párty Djing nebo vystoupení s Tafrobem?

To asi spíše záleží na konkrétním období a asi i na mé náladě. Někdy mě baví víc přijít do klubu a starat se o zaplněný parket. Ale samozřejmě mě baví i profesionální vypilovaná show na koncertním stagi, kde kryju zád Tafovi. Asi se nedá říct, co mě baví více. Každá z těch věcí má něco do sebe.

Co tvoje plány? Na čem momentálně pracuješ?

Neustále pracujeme s Tafem na koncertní show. Chceme mít lajvka vyladěný do posledního detajlu. Potom samozřejmě párty djing. Makám na mixtejpech, piluju stále scratche a objíždím kluby po celé republice. Dneska dávám Brno, v sobotu mě například můžete vidět s Kristee na Lávce a příští týden v Hradci Králové.

Na závěr bych tě poprosil o nějaký vzkaz pro naše čtenáře.

Byl bych rád, kdyby lidé začali více podporovat muziku. Ať už kupováním originálních desek nebo chozením na párty. Podporujte kvalitní hudbu. Je důležité, aby artists měli nějakou zpětnou vazbu za jejich práci. Na druhou stranu českým raperům bych přál trocšičku více témat do jejich textů. Přijde mi, že celá česká scéna rapuje o dvou, třech tématech a chybí ji například sociální nebo politické téma. Zkrátka bych byl rád, kdyby se objevilo víc originality, ne jen pouhé kopírování PSH či Supercrooo, ať už v textech či hudbě.

Na konec si můžete jako třešničku na dortu stáhnout nový mixtape. Dj Maztah zavzpomínal na své mládí a namíchal pro Vás speciální mix, který navozuje atmosféru z jeho prvních mejdanů.

 

Dj Maztah - My favourite old school tracks

1. Dj Eli Escobar - heavenly break
2. Mary J Blige - real love (break mix)
3. Starski skit
4. Pete Rock - they reminisce over you (break mix)
5. Skee Lo - I wisch
6. 2Pac - wanna be a baller
7. The Charmels - as long as I've got you (c.r.e.a.m. original sample)
8. Wu-Tang Clan - c.r.e.a.m.
9. Fugees - fu-gee-la
10. Method man - release ya delf (rmx)
11. Method man - release ya delf
12. Busta Rhymes - put your hands…
13. Wu-Tang Clan - triumph (break mix)
14. Wu-Tang Clan - tearz
15. Nas - if i ruled the world
16. Group Home vs Nas - living proof instrumental
17. LL Cool J - mamma sad knock you out
18. LL Cool J - around the way girl
19. Beyonce - crazy in love (break skit)
20. DMX - where the hood at
21. Krs-One - sound of ad police
22. Royce Da 5'9 - boom
23. Gangstarr - code of the streets
24. Gangstarr - you know my steez (skit)
25. Gangstarr - full clip (skit)
26. Gangstarr - royalty (skit)
27. Gangstarr - speak ya clout
28. Gangstarr - skillz
29. Starski skit
30. Souls Of Mischief - 93 til infinity
31. A Tribe Called Quest - scenario
32. A Tribe Called Quest - find a way
33. A Tribe Called Quest - award tour (break skit)
34. A Tribe Called Quest - electric relaxation 

VÍCE V ZÁBĚRECH!!

—————

Zpět


    Cristiano Ronaldo    Battle-Rap    Digitalizace záznamů    Elektroráj    Micado    Bouřňák    Hodinky

. var gaJsHost = (("https:" == RubicusFrontendIns.location.protocol) ? "https://ssl." : "https://www."); document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));